Santa Marta, Taganga & Tyrona - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Jaad Len - WaarBenJij.nu Santa Marta, Taganga & Tyrona - Reisverslag uit Santa Marta, Colombia van Jaad Len - WaarBenJij.nu

Santa Marta, Taganga & Tyrona

Door: Jade

Blijf op de hoogte en volg Jaad

03 Juni 2015 | Colombia, Santa Marta

Amigoosssssss,

It is Jade speaking!
We hebben 2 daagjes gechilled in Santa Marta. Hier voor het eerst redelijk goed gegeten... Tijd om als food junkie het eten in Colombia is even te evalueren. In Colombia is de frituur de grootste vriend van de chefkok. Ze frituren werkelijk alles! Zelfs bij de 'verse' bakker frituren ze een soort broodjes. Bij de bakker verkopen ze heeeeel veel broodjes met allemaal precies hetzelfde zoete deeg! Waarom meerdere degen kneden als 1 smaak voor de Colombianen ook volstaat?
Colombia is het land van de koffie, helaas alleen van het exporteren van koffie. Ze houden de slechtste koffiebonen namen voor gebruik binnen Colombia, jammer! Een bakje koffie op straat kopen is heel normaal, deze is al voorgemaakt in een koffiekan met mega veel suiker... Misschien om de slappe koffiesmaak te verdoezelen;).
Net als je denkt een gezond vers sapje te bestellen moet je er expliciet bijzeggen dat je geen suiker erin wilt.. Hier zijn ze niet bezig met superfoods en natuurlijke zoetstoffen kan je wel zeggen!
Een warme maaltijd met een soort zetmeel? Neehoor standaard friet rijst en iets van vlees of vis. Verse groente ho maar! Hoe kan dat nou?? Er groeit hier zoveel lekkers....
In Santa Marta hebben we voor een van de eerste keren lekker gegeten. Hmmm genieten!
In twee dagen Santa Marta hebben we niet veel uitgespookt. Beetje rondgewandeld en lekker gechilled bij het hostel. Daarna was het tijd om onze grote backpack te verruilen voor een kleine tas want we gingen naar Taganga om vervolgens naar Tyrona te gaan dit is een natuurpark aan de oost kust van Colombia op een uur rijden van Santa Marta. Taganga is een vissersdorpje vlakbij. Het was hier heeeet. We hadden een leuk hotelletje aan het water. Er werd hier flink vis gevangen. In de avond liepen we langs de kade waar de vis werd gewogen en vervoerd. Echt units van vissen! We zijn uit eten geweest in een restaurantje van een Nederlandse eigenaar ( baba ganoush). We hebben heerlijke gegeten en gefascineerd zijn verhalen aangehoord hoe hij in Colombia verzuild is geraakt. Die Nederlanders zitten ook overal! We sloegen nog wat proviand in, nootjes, een blik tonijn en 5 liter water. Volgende ochtend op naar Tyrona! Na een gebroken hete nacht waar ik de gekse dingen droomde gingen we op pad.
We stonden aan de ingang van Tyrona park te staren voor het route bord. Welke van al deze routes zullen we nou is nemen? We hoorde dat de tocht naar de eindbestemming, een heel gaaf strand, niet heel lang lopen is dus gingen we voor de langste. Wat was het moooi! Hagedissen, vogel geluiden, mooie route en een eerste mooie blik op de kraakhelder blauwe zee. We vroegen ons wel af wanneer en hoe we eigenlijk aan het eindpunt kwamen. Na een goede wandeling stonden we met ons goede gedrag weer op de parkeerplek waar we waren afgezet. Mooi verhaal dus want de echte tocht moest nog beginnen. Een prachtige wandeling van zo een 10 km door de jungle, over het strand, over stenen.. Helaas mochten we bij de eerste stranden niet zwemmen wegens de stroming. Dat was zwaar, want drijfnat en in 35 graden wil je daar heel graag inspringen! Toen we aankwamen bij het eerste zwemstrandje wisten we niet hoe snel we er in moesten springen. Dat was mijn lekkerste zwem ooit! Hierna zijn we verder gaan wandelen op naar het eindstrand en tevens plek waar we gingen overnachten. Ik ben onderweg al een paar keer bij na gestruikeld omdat ik in de bomen apen aan het zoeken was. Totdat we harde geluiden hoorde en taken heen en weer zagen gaan er een ware apen familie in de bomen rondhing. Zo leuk om deze beesten in het echte wild te zien. Op onze eindbestemming, tevens voorkant van de lonely planet, huurde we een tentje. Wat was het hier mooi!! Overdag gezwommen en savonds voor de tent met een blikje tonijn en zelfgemaakte lantaarn van een lege 5 liter fles en zand. Later op de avond ging op het strand het enige ageneffis eettentje open dat er was. Hier hebben we iets gegeten en gekeken naar het prachtige onweer schouwspel. Je keek in een zwart gat, tot er een lichtflits kwam en het wel leek alsof je naar het strand overdag zat te kijken. Nadat ik nog even zelf een wc heb gemaakt van een lege jerrycan en Len zij zakmes zijn we gaan slapen. De volgende ochtend werden we om 6 uur de tent uitgebrand. Helaas met migraine. Daar zit je dan mooie te kijken! Super heet en nog een wandeling voor de boeg. Voordat we gingen wandelen hebben we ons nog afgekoeld in zee en ik mij mentaal voor te bereiden. In Nederland lag ik nu met de gordijnen dicht in bed... De trip was zwaar, wel de mooiste plek waar ik ooit heb overgegeven. We zijn terug gegaan naar Santa Marta waar onze schone spullen lagen en waar we een heerlijke airco kamer hadden, die konden we wel gebruiken! Ik ben weer redelijk bijgetrokken gelukkig. Nu nog een nachtje slapen in Santa Marta om onze laatste nachten te vertoeven aan het strand in Palemino! Woensdag vliegen we naar Bogota om donderdag naar Nederland te vliegen! Tot snellllll x

• 08 Juni 2015 - 18:24

Tim:

Jeeeuu, ook Tyrona bezocht! Jammer dat je ziek werd...

Hebben jullie nog getubed in Palomino? Flinke wandeling naar het beginpunt met zo'n band he? ;)

Geniet er nog even van!

• 12 Juni 2015 - 07:36

Hester:

Mooi verhaal chicos, kotsen is naar huis ;-)